Schweiz-hat

Detta. Jävla. Land. Ibland alltså. Oftast trivs jag rätt bra här, skulle inte vilja flytta tillbaka till Sverige om jag så fick varenda diamant som någonsin hittats på denna planet (okej, jo, kanske, men jag skulle väl ändå behöva ge bort ca 99,9% om jag tog med mig de där glittrande stenarna till Sverige). 
 
ANYWAY. Orsak till tillfälligt Schweiz-hat: ATT DET SKA VARA SÅ FÖRBANNAT JÄVLA SVÅRT ATT TA ETT JÄVLA LASTBILSKORT HÄR. 
 
Jag var så motiverad. Hade allt förberett. Ekonomiska biten löst. Jag skulle spendera några veckor i Sverige, ta en intensivkurs och komma tillbaka till Schweiz med ett datum bredvid C:et på baksidan av mitt körkort. Gjorde lite research. Är du skriven i Schweiz får du inte ta körkort utomlands såvida du inte kommer att vara "utskriven" ur Schweiz under en tidsperiod på minst tolv månader. Eller ja, körkortet kan du ju ta, men du kommer inte att kunna använda det här.
 
Att ta ett lastbilskort i Sverige, så vida du inte är komplett värdelös, kostar i runda slängar 20 000. I Schweiz kostar det det tiodubbla. Jag överdriver inte. I och med detta antog jag att mina chanser att kunna fixa körkortet här var ganska körda. Tills... Min chef sa att han var villig att betala ett lastbilskort åt mig. Drömmen levde igen!
 
Dock skulle det inte dröja lång tid tills jag stod med båda fötterna långt under jorden och väldigt långt från ratten på vår nya, fina Ketterer-buss. Du får inte varken köra upp eller göra teoriprovet för lastbil på något annat språk än de fyra språk som är officiella i det här landet. Jag skulle möjligen kunna fixa uppkörningen men det finns inte en chans i helvetet att jag fixar ett teoriprov om 40 frågor med utrymme för egna tolkningar gällande lastvikt, säkerhets- och miljötänk för lastbilschaufförer. Inte en chans. 
 
Så då tänkte jag... Men tolk, då? Det måste ju gå. Icke sa nicke. Det blir helt enkelt inget c-kort förrän mina tyskakunskaper är tillräckligt bra för att kunna ta sig igenom ett svårt kunskapsprov om lastbilskörning. Underbart. Tack för att ni är så jävla samarbetsvilliga, Schweiz. Tack för att ni gör allting så jävla onödigt komplicerat hela tiden. TACK.
 



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR