Svarisar

Om du bara fick rida en häst resten av livet, vem skulle du vilja rida då?
Bra fråga! Challe kommer ju alltid att vara the one and only för mig, är trots allt inte många hästar man kan rida i så många år som jag haft honom och fortfarande tycka att det är roligt att rida VARJE gång. Han kompenserar alla sina fysiska brister tusenfalt i ambition och jag tror faktiskt aldrig att jag suttit på en mer ambitiös häst... Dock är han ju dessvärre "lite" liten, så jag får väl säga Carioso som jag red för försäljning för några år sedan. Det är trots allt honom jag jämför varenda häst jag sitter på med och som jag någon gång hoppas att jag ska hitta en kopia av... 
 
Vilken är din favoritras?
Öh... Halvblod? Tråkigt svar men det bästa jag kan ge dig, haha. Har väl bäst erfarenheter av SWB, Holstein och SF, så får väl säga det om jag nu måste specificera. På ponnysidan Connemara!
 
Om du fick chansen att få en häst där du fick bestämma allt (ålder,ras,kön,färg etc) själv, vaad skulle det bli för häst då?
170-175 cm, valack, 7-10 år, mörkbrun med snopp och stjärn/bläs, långa ben, högrest, högt ansatt hals och lång nacke, långa öron, snälla ögon, tre bra gångarter (för en hopphäst), scope, försiktig, modig, orädd, mycket egen motor, ambitiös och gärna svenskfödd... Vart hittar jag denna?
 
Rider du med hjälm?
Oftast inte, nej.
 
Vad är din åsikt i hjälmfrågan?
Jag har varit hjälm-Hitler hela livet och detta gör mig kanske till den största hycklaren någonsin... Jag tycker egentligen att man SKA rida med hjälm. Det finns inte direkt någon ursäkt till att inte göra det. Dagens moderna hjälmar är så lätta och svala att man knappt märker att man har dem på huvudet. De har dessutom räddat livet på mig fler gånger än jag kan räkna till... Ändå rider jag utan. Men det är väl som man säger; "är ladan tom behövs inget tak"...
 
Vilka av dina svenska vänner här du fortfarande kontakt med?
Förutom Lovisa och Nora som bor här så är det väl Elin, Ellen, Fanny, Philip, Lovisa och Maria som jag har hyfsad kontakt med. Eller det är i alla fall de som jag hänger med i deras liv och de i mitt så att säga... Haha. Är verkligen urusel på att hålla kontakten med folk hemma.
 
När tänker du flytta tillbaka till Sverige?
Helt ärligt så har jag inte en aning. Sverige lockar verkligen inte ALLS. Det Sverige jag växte upp i finns tyvärr inte längre och dagens Sverige är ingenting jag känner att jag behöver i mitt liv. Någon gång kanske jag kommer tillbaka men jag hoppas av hela mitt hjärta att ödets lott faller sig så att jag stannar utomlands för gott... Sorgligt men sant.
 
Kallar du Sverige eller Schweiz för hemma?
Kallar båda för hemma men Sverige är trots allt mitt HEMland.
 
Skulle du kunna tänka dig att stanna i Schweiz för alltid om du ex träffar en kille där?
Absolut. Skulle kunna tänka mig att stanna här även utan kille, haha.
 
Vad tycker du attdu tappat mest med ridningen sen du slutade och ha nu börjat? Igen?
Styrkan framför allt. Vet inte om min sits alltid varit så urusel som den är i nuläget eller om jag bara blivit mer självmedveten men har ett jävla sjå med att komma ner i sadeln utan att bli stel och spänd. Sedan tycker jag att jag tappat lite av min förmåga att koncentrera mig fler än en sak samtigt. Exempel: positionen i sadeln OCH att se en distans till hinder.
 
Vad är största skillnaden mellan ditt nuvarande jobb och ditt gamla?
Att jag inte har en psykopat till chef, först och främst. Fem/åtta hästar i stället för 20. En ryttare i stället för två. Kortare dagar. Dubbelt så hög lön. Det är väl det...
 
Hur länge har du ridit? 
Började på ridskola när jag var fem så sett i från det har jag ridit i 18 år. Red lite innan det också, och har ju som bekant haft ett låångt uppehåll (även om jag ridit Challe) efter min olycka, men i 18 år har jag varit omkring hästar mer eller mindre regelbundet i alla fall.

Vad är din största dröm med hästarna? 
Att åka på de allra största tävlingarna och att få se världen ihop med mina fina fyrbenta vänner!

Vad gör du när du inte är i stallet? 
Åker till Nora vilket tar 40 minuter eller 1,5 h beroende på hur mycket kö det är, slår mig ner i soffan där och dricker vin + snackar skit! Kör sedan samma underbara väg hem runt 23 eller 05 beroende på om jag bestämt mig för att sova över eller ej. Annars typ... Läser, skriver, kollar film, försöker få diverse hockeystreamer att fungera med varierande resultat, stökar ner min lägenhet, åker till Ikea, strosar omkring i Zürich... Och så.

Vad är det värsta du sett på tävling? 
Vet inte riktigt? Ca 75% av starterna i 1 m avd. A? För tyvärr är det ju så... Folk klagar på toppsporten och hur "hårt" hästarna behandlas men i själva verket är det deras egna stackars kamikaze-hästar som det är mest synd om.

Vad gör dig arg respektive glad i stallet? 
Glad: mina hästar (nästan alltid, i alla fall), när allt bara FUNKAR (i ridningen eller vad som helst), första 10 minuterna när man klipper och inte har hunnit få små sticksiga hårstrån innanför kläderna, att tävlingspacka, när jag är helt ensam i stallet om kvällarna
Arg: människor som släpper sina hästar lösa i ridhuset och lämnar dem där när jag ska rida, folk som lägger sig i hur jag hanterar mina hästar, varje gång Cornet förstör någonting (hela tiden dvs)

Beskriv dig själv som hästmänniska med tre ord? 
Ambitiös, nördig och HÄSTÄLSKARE.

Drömoutfit (tävling) nu vs när du red ponny? 
Hahhahaha. Rolig fråga.
Ponny: Röda Tretorn-stövlar, svart JW-hjälm, svart KL-kavaj med röd krage, rött Scapa-set, pullarnosgrimma, 5-punktsförbygel med ludd, Veredus-skydd, blingbling-pannband, röda freejump-stigbyglar.
Nu: Svarta Parlanti-stövlar, marinblå Samshield-hjälm, marinblå Manfredi-kavaj med ljusblå krage, diskret marinblått schabrak utan kantband (förslagsvis Equiline) med matchande luva, vanligt aachenträns med mönstersöm, vanlig martingal, Veredus-skydd, KANSKE ett diskret blingat pannband, Amerigos lättviktsstigbyglar.

Utrustning du aldrig skulle använda? 
Röda/rosa/lila ridbyxor, schabrak i skrikiga färger, allting från PS of Sweden, Uvex-hjälm, saker med paljetter på, Equiline-sadeln, plastsadlar... Listan kan göras lång.
 
Dina bästa köp i hästutrustningsväg? 
JW-hjälm, Veredus-skydd, KL-väst, Ariat-skor, Schockemöhle-träns samt Christina Sport-ridbyxor är produkter jag skulle rekommendera till vem som helst, när som helst. Challes första uppsättning Veredus-skydd är från 2008, de har han numera hemma och de är still going strong... Bara en sån sak.

Världens bästa hopphäst enligt dig? 
Då får jag svara Nino, men jag är ju lite partisk, så... Finns många fina, älskar bland andra Voyeur, PSG Future, Fit For Fun, Hello Sanctos (svårt att säga att han INTE är världens bästa i nuläget), men en bra dag väljer jag Nino över alla andra.

Vad rids era hästar på för bett? 
Nemo, Cornet, Tussi, Lord och Classico rids på vanligt tvådelat, Floyd och Blues på tredelat och Colorado på tvådelat pelham.

Någon svensk ung ryttare som du tror mycket på i framtiden? (förutom Douglas, Alex, Angelica)
Steffi Holmén, Jonna Ekberg och Karin Martinsen :)
 
Ska du på ghs iår??
Är förhoppningsvis i Oliva då så nopeeeeee. Första gången sen 1998 som jag missar GHS... So sad.
 

Om du var som Captain Tourettes och hade smeknamn på folk i bloggen... Vilka skulle vi då läsa om?
ROLIG FRÅGA!! Haha... Det skulle väl i så fall vara "Drama Queen", "Mr Hatar Alla", "Prinsessan", "Feta Valrossen", "The Small Devil", "Mr Logisch", "Den Lilla Lesbiska", "Den Handikappade Lesbiska", "Slovakiske Hemmafrun", "Baconhoran", "Super Mario", "Drama Queens Lilla Barn", "Foxy Fux", "Min Stora Kärlek 2", "Knäppa Tanten", "Mitt Lilla Barn", "Den Trogne", "Se Men Inte Röra", "Pappan", "Seriefiguren", "Kroaten", "Lilla Antares-killen" osv...
Angel

Ich bin sad that meine fragen nicht kommt MIT :(

Emil

Hej Lovi! Härligt att du har det bra därnere i alplandet!

Förstod mer av bloggen när det var mer hockey inblandat, men du ska veta att jag följer bloggen dagligen, riktigt skoj att följa hur det går för dig, efter allt du varit med om.

Kram!




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR