Det var ni själva som gav oss det "nya, kalla Sverige"

För ganska precis fyra år sedan skrev och publicerade jag ett inlägg på min förra blogg gällande att vi fått ett nytt parti i Sveriges riksdag. Inlägget pryddes av en stor blåsippa och höll en ytterst god och positiv ton. Jag vet att en del av mig ville provocera, men att en lika stor del av mig var uppriktigt glad över det som just skett. Detta inlägg renderade i fyra rena mordhot, åtskilliga avföljningar på Twitter och två vänner som inte bara sa upp FB-vänskapen utan också vänskapen i verkliga livet.
 
Vad jag röstade på i år är inte intressant. Sett till uttalanden på Twitter är det tämligen enkelt att se att jag inte röstat rödgrönt, på F! eller på Moderaterna. I övrigt är det öppet. SD, FP, C, KD eller någonting annat? Jag säger inte mer än så, men jag står absolut för vad jag röstat på. Behöver ni verkligen ett svar kan ni alltid ställa frågan. Ni kanske rentav blir positivt överraskade. 
 
I går röstade 12,9% av de i vår befolkning som var vettiga nog att rösta på just Sverigedemokraterna. Det innebär att ca 780 000 svenskar kommer att bli förminskade till ord som "rasister", "nazister" och "idioter" de kommande fyra åren. Det är mobbing, det är vidrigt och det är ett jävla angrepp på demokratin, kärleken och öppenheten som många som spyr ut dessa ord säger sig stå för.
 
Ja, i ett parti med 780 000 väljare finns det idioter. Det finns garanterat rasister och nazister också. Det finns med 100% säkerhet personer som heilat och hyllat Hitler någon gång. Men vet ni vad? Det finns det i övriga partier också, de har bara en lite annorlunda skepnad. Kommunistiska regimer har dödat betydligt fler än vad Hitlers Nazityskland gjorde. Ändå anses det mer "okej" att hylla Stalins Sovjet eller dylikt. Det är en dubbelmoral jag inte blir klok på.
 
I ett parti med 780 000 väljare finns det också en majoritet som varken kan klassas som idioter, rasister eller nazister. Det finns människor som flytt krigsdrabbade områden, som inte är så kallade "vita cis-män" och människor som inte kallar sig för Sverigevänner och viftar med svenska flaggan (för det är ju tydligen en fruktansvärd handling, det lärde jag mig på Twitter i går). De allra flesta som röstade på SD är mest troligt helt vanliga människor, sådana som du och jag, som är lite missnöjda på ett eller annat sätt.
 
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen. Man kan inte förminska en grupp som till antalet är över 200 000 fler än Göteborgs befolkningsmängd till att samtliga skulle vara hemska rasister med sikte mot Tredje riket. Det går inte.
 
Som tidigare (notera tidigare, no need to skrika rasse) öppen SDU-medlem vet jag ganska väl vad jag talar om när jag säger att 9/10 personer blir negativt inställd till en om man säger att man röstar blågult. 9/10 är alltså de personer som man redan på förhand vet att de inte kommer att lyssna på ens åsikter, att de redan på förhand tycker att man är en idiot som borde fråntas rösträtten. Och det är just det, ignoransen och frånstötandet, som gjort att SD ökat så lavinartat som man gjort. Det borde varje människa förstå. Ignorans föder missnöje och missnöje med övriga partier kommer enbart att generera framgångar för SD, vilket vi tydligt såg i går.
 
Det är alltså upp till övriga partier och de 87% röstberättiga svenskar som inte röstade SD i går att lyssna på Jimmie Åkesson och de som valt att stötta den politik han står för. För så länge inte detta görs kommer SD-sympatierna bara att öka. Jag säger inte att man inte ska bekämpa rasism och orättvisor, för det ska man i allra högsta grad göra, men jag säger också att man inte får se SD som synonymt med rasism. Fortsätter man ändå att göra det, ja, då är det bara en tidsfråga innan Sverigedemokraterna får än mer inflytande i era liv som ni så förgäves försöker att skydda från den hemska, bruna politiken som ni skyr värre än döden.
 
 
Att sedan folk ryter och fräser över att antalet SD-väljare är så stort, men att så få ger sig till känna; är det så jävla konstigt? Är det det? Är det konstigt att folk blir osäkra och inte vågar stå för vad de röstat på när betydligt mer socialt accepterade vänsteraktivister och övriga skriker om att SD-väljare borde avrättas och att de som röstat på SD är rasister? Tro mig, ingen med vettet i behåll varken är eller ska bli kallad för rasist. Överallt används skrämselmetoder gällande att SD-väljare kan bli nekade jobb, bostad etc. Tror ni då att någon ska våga stå för vad de röstat på? Låter skrämmande likt Nazityskland, om ni frågar mig. Där fanns det många som inte vågade stå för vad de var, just pga rädslan av att bli lynchade av hatiska motståndare.
 
Så tänk en extra gång innan ni häver ur er att en SD-väljare skulle vara rasist, nazist eller idiot. För i de allra flesta fallen är det helt säkert inte så. Det kan vara er bästa vän, ert syskon eller er förälder som valt att rösta blågult och ni ska respektera det, på samma sätt som de och andra respekterar er röst. 
Anonym

Du är ju förhelvete sjuk i huvudet ditt jävla psykfall. Stanna i USAoch kom aldrig tillbaka tack. Fyfan för människor med åsikter som dina. Brinn i helvetet.

Svar: Are. You. Serious. HAHHAHAHAHAHHAHA. *gråter i helvetet*
Lovisa Munter

Anonym

Så jävla bra skrivet!

Svar: Tack :D
Lovisa Munter

f

håller med ovanstående du är ju fan sjuk i huvudet. snacka inte om demokrati när du röstar sd? fy fan

Svar: Haha 1. ej sagt att jag röstat SD 2. demokrati är ju att vi får rösta på vad vi vill <3
Lovisa Munter

Ida

Skulle du kunna förklara lite närmare varför man inte kan kallas rasist/nazist om man röstar på Sverigedemokraterna? Efter att ha kommit i kontakt med SD och deras medlemmar/väljare i min vardag på flera sätt samt sett deras skandaler florera i media har jag väldigt svårt att tro att människor som över huvud taget har någon uppfattning av vad grundläggande respekt och medmänsklighet innebär skulle stödja sådana människor och åsikter. Men det är min åsikt det.

Svar: Kära Ida, det är så enkelt som så att det valet du gör när du väljer valsedlar inte genast behöver betyda att folk kan sätta en stämpel på dig. Jag har vänner som både röstat SD och är aktiva inom partiet, helt vanliga tjejer och killar med vänner från samhällets alla plan. Jag tycker att du borde läsa på lite om vad det innebär att vara rasist/nazist innan du ger den stämpeln till 780 000 svenskar.
Lovisa Munter

Anonym

Hu. Jag blir bara ledsen när jag läser ditt inlägg. Tycker synd om dig och alla andra 780 000 människor som inte vet vad empati, medmänsklighet och kärlek är. Självfallet respekterar jag allas val, det är ju det en demokrati är, men jag får ont inombords i själen. Det får jag.

Svar: För det första så har jag aldrig påstått att jag röstat SD i just detta val. För min del fanns det en större problematik i att vi eventuellt skulle få en rödgrön regering än att SD inte skulle bli så stora som de blev. För det andra; SD skulle aldrig blivit så här stora utan de "empatiska, medmänskliga och kärleksfulla" människorna som fryst ut dem.
Lovisa Munter

Linn

Visste att de där kommentarerna skulle komma. Detta trots att du inte sagt att du röstat SD. I Sverige får man tycka allt, men ändå inte :)

Svar: Ja, det var ju bara att invänta... Demokratiska Sverige <3
Lovisa Munter

Molly

Du är grym Lovisa, jag instämmer helt och hållet!

Svar: Tack Molly! Skönt att nån håller med, haha.
Lovisa Munter

Daniela

Helt rätt skrivet. Folk verkar ha hakat upp sig på ordet "rasist" att dom själva inte är helt 100% införstådda vad det innebär. Det är ju skrämmande att det bara är SD som vågar ta upp invandringen, men det är ju förståeligt. Vem vill bli kallad för "hjärndöd, inavlade apa" liksom?

Svar: Onekligen. Tycker att var och en av dessa människor borde göra sig själva och alla andra en tjänst och djupdyka i ämnet på något så simpelt som Wikipedia. Att tycka att människor är olika värda baserat på hudfärg och etnisk tillhörighet är FEL. Att ifrågasätta vårt rikes (tyvärr) ganska misslyckade immigrations- och integrationspolitik är det inte.
Lovisa Munter

Katarina

Det STORA problemet med SD, såsom jag ser det, är att inte tillräckligt många "vettiga" människor är med och utövar deras politik. När flera av riksdagsledamöterna och de som styr i kommunerna uttrycker sig rasistiskt och är dömda för olika brott är det svårt att se hur de ska kunna verka för Sveriges bästa på ett bra sätt. Tyvärr känns många som outbildade och oseriösa. Om fler vågade stå för att de är Sverigedemokrater och faktiskt representera dem i olika sammanhang tror jag att partiet hade haft en större chans att bli accepterade i samhället. Tyvärr är det nästan bara idioterna som syns och hörs just nu.

Svar: Nej, där belyser du ett problem som jag absolut kan hålla med om. Jag beundrar verkligen Jimmie Åkesson, men på ett ren personpolitiskt plan är det inte mycket mer än så, tyvärr, så jag håller med dig fullt ut här. Dock ska det också poängteras att SD är betydligt hårdare granskat än till exempel mörkröda V och F!, hade de haft en lika stor strålkastare riktade mot sig är jag säker på att vi sett fler skandaler även där.
Lovisa Munter

Anonym

HOPPAS ATT DU BLIR VÅLDTAGEN ÄCKEL

Svar: :)
Lovisa Munter

Victor

Lysande skrivet, Lovisa. Och jag hoppas för all del att du kan bortse från de sjuka kommentarerna på ditt inlägg och fortsätta leverera välgenomtänkta texter. Stå fast vid ditt demokratitänk, som jag tycker är helt rätt! Kram

Svar: Tack så mycket! Kram
Lovisa Munter

Simon

Varför tar Sverige in fler asyl sökande än andra länder? Tänk på detta det är väldigt enkla svar, 1. Sverige är ett demokratiskt land 2. Sverige är ett av europas mest glesbefolkade länder så vi har oerhörd plats egentligen. 3 Sverige är ett land med "lyx" problem som det här med bra ekonomi. det här har iof hänt i stora delar i europa från Ukraina till Frankrike i väst,många nationalistiska partier kommer upp till ytan igen efter att ha varit borta i sedan 40-talet..Vänster är i stort sett borta i stora delar av Europa nu,tror att de flesta väst länder tittar upp till USA och ja det kan ju jag tycka är lite saftigt..USA har enorma klass skillnader, med överfulla fängelser samt miljoner hemlösa men en stark medelklass.

Svar: Jag har aldrig sagt någonting om hur många asylsökande vi tar in, så jag vet inte ens varför du tar upp den frågan, Simon... I USA ser de på oss som att vi har vänster-, och mer vänsterstyrda länder i Europa och det är sant (om man jämför med dem). Så varför inte då välja det som är lagom (vi är ju trots allt svenskar) mycket vänster? Alliansen gjorde enorm nytta för Sverige under finanskrisen och hela världen ifrågasätter att vi skickar ut dem, och jag förstår dem!
Lovisa Munter

Simon

Hela världen i frågasätter att vi skickar ut alliansen? Nja vad är hela världen? Väst europa och USA?

Svar: Ja, resten har väl inte direkt haft en åsikt... Och om vi ska vara sådana så finns det ju en anledning till att västvärlden har den ställning den har i dag, inte är det tack vare kommunisterna iaf.
Lovisa Munter

Simon

"Hela världen ifrågasätter att vi skickar ut dem" skriver du om alliansen, hela världen för dig är väst europa och USA då ja. Men det är klart de är de enda vi får höra av här i svensk media så då är det lätt att tro att dem är hela världen

Svar: Inte sett ett ord om svenska valet i någon av de ryska medier jag läser, däremot i NY Times m.m. Men visst kan det vara så att jag missat något - informera mig gärna!
Lovisa Munter

Simon

Sorry att det blev 2 kommentarer av samma,var inte med flit :) Jag kan argumentera både för en höger politik och en vänster. Höger: Du kan lyckas om du verkligen vill,du kan bli rik o framgångsrik,ekonomin för landet är generellt bättre,hög medelklas o överklass blir starkare det negativa:läg medelklass får det tuffare,vissa människor "offras" och plockas inte upp av ett räddnings nät som tex sossarna har,välfärden så som sjukvård och skola blir dyrare Vänster: Välfärden blir bättre,generellt också jobb för medelsvensson. Folk som har det svårt kan leva drägligare,mindre hemlösa. Lite mindre egoistiskt tänk i det helaNegativa: Du har svårare att lyckas som egna företag,högre skatter för höginkomst tagare,också orättvist mot de som verkligen lyckas med skolan och blir straffade. Du ser man måste ha ett öppet sinne för båda.men jag är ändå sosse väljare kan jag säga :)

Svar: Klokt skriver och jag håller med om mycket, självklart finns det för- och nackdelar med båda sidorna. Själv är jag uppvuxen med politiken då mormor var MPs språkrör mellan 92-99. Har satt mig in i samtliga riksdagspartiers ideologier och alltid varit politisk intresserad. Förstår absolut att folk röstar S/MP (dock inte V) även om jag inte gjorde det i detta val, så jag har ett öppet sinne :)
Lovisa Munter

f!

snälla gör alla en tjänst och skjut dig själv?:)

Svar: Har ingen pistol :/
Lovisa Munter

f!

hur kan du som ung tjej stå upp och försvara patriarkatet/sd ?

f!

hur kan du som ung tjej stå upp och försvara patriarkatet/sd ?

Svar: Nu hade jag verkligen behövt den där pistolen... Snälla säg att du skojar
Lovisa Munter

Daniel

Fyfan vad grymt skrivet! De är skrämmande att se vissa människors ignorans...

Svar: En får tacke! Och jo, vissa människor tänker verkligen inte längre än näsan räcker.
Lovisa Munter

Brore

Hahaha, vilka trångsynta jävlar, Stå på dig! Heja dig!

Svar: Man blir ju så jävla trött på dem ibland... Haha
Lovisa Munter

det är sådana som dig som skapade hitlers nazityskland. sry gumman.

Svar: Coolt namn!!
Lovisa Munter

Tove

Mästerverk. Har precis hittat hit och ju mer jag läser, desto mer förundras jag över vilken fantastiskt härlig och störtskön människa du verkar vara. Känner så väl igen mig i alla dina inlägg och många gånger inser jag att jag faktiskt inte kunde ha sagt det bättre själv. "Gammal hästtjej" (oops med min 18 år långa livserfarenhet så vet jag inte om jag egentligen går under definitionen av gammal, tacksåmycket), gick från toppen till botten för fem år sen och ska även jag flytta till USA som au pair i juni nästa år. Ya go girl! ;)

Svar: Åh, vad glad jag blir (både gånger ett och två och tre och fyra)! Har det lite skitigt just nu så behövde en sån där härlig kommentar av en (minst sagt) likasinnad. Tack!!
Lovisa Munter

malin

Alltså vissa kommentarer här är ju helt sjuka.
Är ju stört att i demokratiskt land ska man få hat bara för att man skriver ett inlägg om ett parti.

Om man nu tycker att Sds politik är så hemsk varför inte ta en debatt och diskutera sakfrågorna i deras politik istället för att kasta ur sig personangrepp som saknar helt grund.
Att kalla någon för rasist eller dum i huvudet lite hur som helst vinner man ingen debatt på.
Det finns en anledning att sd's har mer en dubblat sina röster på 4 år.


Svar: Nej, man börjar ju verkligen undra hur en del blev uppfostrade... Har inte ens sagt att jag röstat på/sympatiserar med dem, tänk då hur mycket hat det hade blivit om jag sagt att jag röstat SD. Herregud... Det jag vill är ju att folk, som du säger, ska kunna DISKUTERA, FRÅGA och IFRÅGASÄTTA på en vettig nivå, men det är tydligen helt omöjligt.
Lovisa Munter

Anonym

Hur fan kan du vara Sverigedemokrat när du gillar Ryssland så mycket? Bara ytterligare ett bevis på att du är en gravt störd människa. Fy fan hoppas du dör.

Svar: När sa jag att jag var Sverigedemokrat!? Och jag kan glädja dig med att vi ska alla en gång dö, så även jag!
Lovisa Munter

Chris

Till och börja med vill jag bara säga att jag är bra trött på det här näthatet (och då åsyftar jag kommentarerna). Det är allt bra lätt att sitta och vräka ur sig när det enda som finns på andra sidan är en skärm, va? Och om man nu tycker att författarinnan till detta inlägg är ”så jävla dum i huvudet” lär det ju knappast få henne att tänka om genom att smutskasta henne. Det är högst destruktivt och lär ju bara (om något) cementera hennes åsikt ännu mer. Om man nu vill ”omvända” någon får det nog göras på ett mer konstruktivt sätt. Jag vill understryka att det inte är åsiktsskillnaden som är problemet, utan hur den läggs fram.

Jag är också bra trött på att så många höjer sig själva över andra, precis som att deras åsikt är mer rätt och mer värd än andras. Det finns vissa som går så långt som att säga att det inte är demokratiskt att rösta SD, men (tro det eller ej) den rösten är precis lika mycket värd som alla andra. Att påstå något annat är att ta demokratin i egna händer. Man kan ha mycket åsikter om SD, men det är ju uppenbart att många är missnöjda med den politik som bedrivs av de sju övriga partierna representerade i vår riksdag. Och (här slår Lovisa verkligen huvudet på spiken) genom att ignorera SD och den fråga partiet främst grundar sin politik på, kommer bara alltfler rösta på just SD, eftersom det (för dem) tycks vara enda sättet att lyfta frågan. Sedan kan jag tycka att beslut vid val till riksdag, landsting och kommun, borde grundas på mer än en fråga, men det har konstaterats att detta är en växande trend (framförallt bland unga som mig själv). Jag gillar verkligen inte SD, och skulle aldrig få för mig att rösta på partiet (det ska gudarna veta), men uppenbarligen finns det en fråga i vårt samhälle som en växande andel inte tycker besvaras på rätt sätt (eller alls). Citerar en debattartikel från DI (länk underst): ”Tittar vi på SOM-institutets undersökningar ser vi att 45 procent av svenskarna stödjer en minskad flyktinginvandring medan enbart 29 procent stödjer en ökning”. Därmed skulle nästan halva svenska befolkningen vara rasister enligt mångas sätt att resonera, vilket ju självklart inte är sanningen.

Allt ovan kan man tycka vad man vill om, men faktum kvarstår; demokrati innebär att alla har rätten att göra sin röst hörd. Sedan får V och F! tycka vad de vill om det samt fortsätta att peka finger och sjunga hatramsor.

Vad gäller antagandet om att alla inom SD skulle vara rasister/nazister vill jag bara ställa en fråga: Tror ni också exempelvis att alla inom islam är terrorister? Att dra alla över en kant funkar inte. Förmodligen finns det fler rasister och nazister i ett parti som SD än hos övriga. Men att alla skulle vara det? Kom igen!

Sedan blir jag uppriktigt glad över att se att någon mer än jag själv (givetvis finns det fler) ”vågar” ta upp och jämföra kommunismen med nazi-Tyskland. Man är snabb med att fördöma nazismen (med all rätt), men kommunismen slätas ofta över och anses inte lika farlig. Kan det ha något med SKP och VPK att göra och det faktum att S (Sveriges största parti) över åren stött sig på detta parti som i dag kort och gott går under namnet V?

Så, nu har jag mer eller mindre skrivit ett helt blogginlägg som svar. Frågor på det?

(http://www.di.se/artiklar/2014/9/16/debatt-ta-ansvar-for-invandringen/)

Svar: Hatten av för den klokaste kommentaren hittills! Ledsen att publicering låtit dröja, detta är någonting jag hoppats att fler fått läsa.
Lovisa Munter

My

Ja flykting och invandringspolitiken är bara en sida av SD men.hur står du dig till att avskaffa aborträtten, begränsa yttrandefriheten
, att ta tillbaka sambeskattningen vilket gör kvinnan beroende av en mannens inkomst.
Att stoppa finansiering av kulturverksamhet = stopp av musik och likande från andra länder?
Att i princip gå tillbaka till 1800 tal istället för att föra landet framåt i tiden?

Många vet nog tyvärr inte vad dom röstat på.

Svar: Jag har inte röstat på SD och känner således heller inte att jag behöver försvara deras politik.
Lovisa Munter

Anonym

Mormor betalar

Svar: Haha jaha??
Lovisa Munter

Anonym

snälla gör världen en tjänst och ta ditt liv nån jävla gång. ingen skulle ändå sakna dig, äckliga cis-rasist

Svar: Vad fan är en cis-rasist..? Hahhahaha
Lovisa Munter

Erika

Väldigt intressant skrivet :) Har inte läst några liknande texter i ämnet vilket jag tror skulle vara nyttigt. Du verkar insatt vilket inte jag är så jag skulle verkligen uppskatta om du svarade på några frågor :) Jag tror verkligen inte att alla som röstar på SD är rasister, men hur tror du de som inte är det tänker kring alla rasistiska uttalanden och liknande som kommit från inflytelserika Sverigedemokrater? Själv har jag valt bort partier, som jag annars håller med mycket, pga dumma uttalanden från deras politiker. Skulle heller inte rösta på tex. F! om jag inte var feminist, vänsterpartiet "kommunist" osv. Tror du fattar :) Mina fördomar säger att det är ovanligt med feminister i SD och rasister i F! men har dålig koll på båda. Tänker att man kan rösta för att man är missnöjd med andra partier eller brinner mycket för vissa frågor men det är ändå rätt stora grejer en del saker som hänt inom SD som borde påverka eller? Vad tror du? Vet att du skrev att du inte rösta på SD men du verkar ha koll, jag undrar egentligen mer allmänt. Själv gillar jag typ inget parti men är intresserad och försöker lära mig. Blir jätteglad om du svarar för jag undrar verkligen vad du tänker :)




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR