A day in the life

Ja, jag ska fortfarande visa er bilder på hur jag bor här, men i dag är inte den dagen. I stället tänkte jag berätta för er hur en vanlig (var)dag i mitt liv ser ut. In case om någon undrade, liksom. Alla au pairers dagar ser så klart annorlunda ut beroende på familjesituation etc, men i grund och botten är vi alla här (eller där) av samma anledning; att passa kids. Kan därför ana att de flesta au pairers dagar har likheter med mina.
 
Vaknar gör jag runt 7-7:30 beroende på när min värdmamma börjar jobba. Gör i kanske 90% av fallen frukost till båda barnen, förbereder sexåringens lunchlåda, borstar tänder osv. Gör klart inför skoldag, kort och gott. Vid 8:10 följer jag och tvååringen sexåringen till busstoppet dom ligger kanske 50 m från huset. Sedan är jag alltså själv med den lille större delen av dagen och även om han är väldigt vild är det extremt skönt att bara ha ett barn. De två första veckorna hade jag båda och då var det lite mer att stå i...
 
Mellan 8:30-9:30/10:00 brukar vi leka hemma/åka till parken/gå ut och gå om han inte har simlektion eller liknande. Ibland åker vi på storytimes, till zoo/museum eller liknande och då är vi borta längre. Annars är det snacktime hemma runt 10 och sedan mer lek/annat tills 12 då vi äter lunch. Efter lunchen sover han och oftast sover han i ~tre timmar. Under den tiden brukar jag tvätta/städa (tvättar mina och barnens kläder varannan vecka och städar mitt och barnens rum samt toalett varje) samt kolla serier/läsa eller dyl, så de timmarna är softa!
 
Vid 15:30 kommer sexåringen hem från skolan och ungefär samtidigt brukar tvååringen vakna. Två dagar i veckan har hon gymnastik så då kör jag henne till det, annars äter båda snack hemma samt att jag hjälper sexåringen med läxorna. Föräldrarna brukar komma hem runt 17 och då slutar jag, även om jag brukar stanna kvar och snacka med dem. Med andra ord jobbar jag ca tio timmar om dagen fem dagar i veckan, samt att jag ibland jobbar extra om föräldrarna är borta någon kväll eller liknande.
 
Många timmar är det men det är väldigt roligt och inte så hårt som man kan tro, även om det ibland kan gå en på nerverna att ha en sjövild tvååring som inte lyssnar för fem öre att ta hand om, haha. Efter jobbet hinner jag inte göra särskilt mycket, större delen av min vardagdfritid går åt till att vara på gymmet eller att sitta i bokaffärens café med en bok och en vaniljmacciato. Helgerna däremot, då finns det tid för annat, men det kanske ni redan har märkt, haha!
 

Roligt att läsa hur du har. Du är så bra lovisa(och jag vet att du skulle sagt "jag vet" om du varit i närheten ;-)) stor kram moster Evelina

Svar: Haha eller kanske "tack, jag hade det på känn" ;)
Lovisa Munter




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR